Wyjazd edukacyjny do stolicy
- Szczegóły
- Opublikowano: czwartek, 09, czerwiec 2016 05:25
- Karolina Ganczarski
- Odsłony: 2638
Dnia 3 czerwca spełnił się „Sen o Warszawie” uczniów klas 2 i 3 Gimnazjum w Wodzisławiu. Zakończyli oni bowiem dwudniowy wyjazd edukacyjny do stolicy, który obfitował w atrakcje i wrażenia.
Warszawa przywitała nas słońcem i licznymi przeżyciami. Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania lotniska Chopina, gdzie po zapoznaniu się z zasadami funkcjonowania lotniska i najciekawszymi miejscami pomachaliśmy z tarasu widokowego odlatującym pasażerom. Kolejnym punktem zwiedzania były „Łazienki Królewskie”, których Ogrody: Królewski, Romantyczny i Chiński wzbudziły zachwyt uczestników. Zatrzymaliśmy się także przy secesyjnym pomniku Fryderyka Chopina, nieopodal którego z okazji 200 rocznicy urodzin wielkiego kompozytora usytuowano jedną z multimedialnych ławeczek, na której nie tylko można było usiąść, ale także po naciśnięciu przycisku posłuchać jednego z utworów. Mieliśmy ponadto okazję zwiedzić „Pałac Na Wyspie” – pierwotnie barokowy pawilon Łaźni zbudowany według projektu Tylmana z Gameren dla marszałka Stanisława Herakliusza Lubomirskiego.
Następnie udaliśmy się do ogrodu na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej, będącego jednym z największych i najpiękniejszych ogrodów dachowych w Europie. Rozciąga się on na powierzchni ponad 1 ha, a roślinność zajmuje w nim 5111 m2.
Kolejnym bardzo ważnym miejscem był Pałac Kultury i Nauki, gdzie oprócz galerii wewnętrznej, sali głównej nazywanej przez projektanta Salą Gotycką ze względu na gwiaździste sklepienie ozdobione 4 rozetami, wyjechaliśmy na wysokość 114m. Z tarasu widokowego podziwialiśmy panoramę Warszawy.
Po smacznej obiadokolacji udaliśmy się do pensjonatu, którego właściciel przygotował dla nas niespodziankę w postaci ogniska. Była to doskonała okazja, aby uczniowie spróbowali swych wokalno - tenecznych sił. Przy dźwiękach muzyki wszyscy wspaniale się bawiliśmy.
Drugi dzień zwiedzania rozpoczęliśmy od Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie zaprojektowana w niepowtarzalny sposób ekspozycja oddziałuje obrazem, światłem i dźwiękiem. Aranżacja wnętrza i wykorzystanie efektów multimedialnych przybliżyły uczniom powstańczą rzeczywistość. Podążając wytyczoną trasą poznaliśmy chronologię wydarzeń mijając poszczególne sale tematyczne. Zwiedzający poruszali się w scenerii sprzed sześćdziesięciu lat, chodząc po granitowym bruku wśród gruzów niszczonej Stolicy. Sercem Muzeum jest stalowy monument, przechodzący przez wszystkie kondygnacje budynku. Na jego ścianach wyryte jest kalendarium Powstania, a dobiegające z niego brzmienie bijącego serca symbolizuje życie Warszawy w roku czterdziestym czwartym. Na parterze mogliśmy obejrzeć czas okupacji i sam wybuch Powstania – godzinę „W”
Kolejnym punktem była wizyta w Sejmie, gdzie zostaliśmy oprowadzeni po najważniejszych miejscach łącznie z salą posiedzeń. Uczniowie wzbogacili swoją wiedzę z zakresu Wiedzy o społeczeństwie słuchając informacji dotyczących liczby posłów z podziałem na kluby partyjne, zasadach głosowania. Zobaczyliśmy Hall główny czyli przestronne wnętrze przy głównym wejściu do Sejmu. Trójbarwna - biało, szaro, czarna - marmurowa posadzka hallu współgra z bielą ścian, szarością stiukowych kolumn i prostymi portalami z białego marmuru kararyjskiego. Podziwialiśmy także Salę Kolumnową - jedną z piękniejszych sal sejmowych i drugie co do wielkości pomieszczenie (600 m2) oraz surowe wnętrze Korytarza Marszałkowskiego, którego sufit wsparto na dwu rzędach kolumn ustawionych wzdłuż ścian na pasach, wyznaczonych w posadzce przez dwubarwność marmuru.
Po „sejmowych obradach” wybraliśmy się na Stare Miasto, gdzie przewodniczka oprowadziła nas po najciekawszych i najważniejszych miejscach opowiadając historię poszczególnych zabytków. Zobaczyliśmy między innymi Plac Zamkowy, przy którym stoi Zamek Królewski oraz kolumna Zygmunta III i pałac Pod Blachą. Podziwialiśmy syrenkę warszawską, zespół murów miejskich z barbakanem oraz pochodzące z XV–XIX wieku Kamienice Starego Miasta przechadzając się ulicą Wąski Dunaj. I tak dotarliśmy do Zamku Królewskiego, którego początki sięgają XIV w, kiedy to powstała Wieża Wielka. Rozbudowywany w XVI i XVII w., za czasów Zygmunta III Wazy uzyskał kształt zamkniętego pięcioboku.
Mieliśmy okazję podziwiać rezydencją królewską czyli dawne miejsce obrad sejmu, centrum administracyjne i kulturalne kraju. Uczniowie zobaczyli jak zniszczony w połowie XVII w. podczas wojen ze Szwecją Zamek odzyskał świetność za panowania Wettinów, a zatrudnieni w drugiej połowie XVIII w. przez Stanisława Augusta artyści (Jan Christian Kamsetzer, Marcello Bacciarelli, Dominik Merlini) przebudowali wnętrza komnat, tworząc Apartamenty: Wielki i Królewski.
Zwieńczeniem wyjazdu edukacyjnego była wizyta w Planetarium Centrum Nauki Kopernik, gdzie uczestniczyliśmy w pokazie „Trzeci wymiar życia 3 D” doskonaląc wiedzę z zakresu biologii, chemii i fizyki.
W późnych godzinach wieczornych zmęczeni, ale pełni wrażeń wróciliśmy do Wodzisławia. Udana wycieczka na pewno na długo zapisze się w pamięci jej uczestników, a zdobytą wiedzę będą mogli zastosować w praktyce podczas zajęć dydaktycznych w szkole.