Wizyta w Polsce
- Szczegóły
- Opublikowano: czwartek, 20, luty 2014 19:12
- Krystyna Kornacka
- Odsłony: 2254
PIERWSZY DZIEN WIZYTY- SOBOTA 16.11.2013
W sobotę 16.11.2013r trzynastu nauczycieli ze szkół partnerskich i nauczyciele naszej szkoły wzięli udział w wycieczce do kopalni soli w Wieliczce.
W 1976 roku kopalnia wpisana została do krajowego rejestru zabytków. Dwa lata później w 1978 roku wpisana przez UNESCO na pierwszą Listę światowego dziedzictwa.
Uczestnicy wycieczki mieli okazję zobaczyć wykute w soli piękne komory, niesamowite podziemne jeziora, majestatyczne konstrukcje ciesielskie i unikalne solne rzeźby. Przeszli około 3 kilometry krętych korytarzy, 800 schodów i zeszli na głębokość 135 metrów pod ziemię. Poznali historię i tajemnice Kopalni, rządzące nią siły przyrody i etos ciężkiej pracy wielu pokoleń górników. Schodząc coraz niżej ujrzeli niezwykłe miejsca, solna skały, które poddały się mocy ludzkich rąk. Zobaczyli wspaniałe maszyny i narzędzia górnicze. Poznali legendę księżnej Kingi, która przyniosła bogactwo soli na polską ziemię. W połowie szlaku zwiedzili dedykowaną jej cudowną kaplicę i zdobiące ją jedyne w swoim rodzaju solne dzieła sztuki.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kopalnia_soli_Wieliczka
Zdjęcia z pierwszego dnia wizyty
DRUGI DZIEŃ WIZTY- NIEDZIELA 17.11.2013
Niedzielę 17.11.2013r nauczyciele i uczniowie ze szkół partnerskich spędzili w Tokarni w Muzeum Wsi Kieleckiej. Uczestnicy wycieczki zwiedzili teren muzeum. Zobaczyli zabudowania charakterystyczne dla osad z różnych regionów Kielecczyzny. Poznali tradycje i obyczaje typowe dla tego terenu. Podczas warsztatów pt. „Dawne gry i zabawy ludowe” młodzież miała okazję uczestniczyć w zabawach, które uwielbiali wiele lat temu ich rówieśnicy. Wycieczkę zakończyło ognisko i piknik. Gorące kiełbaski pieczone w płomieniu ogniska okazały się nie lada atrakcją.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tokarnia_(wojew%C3%B3dztwo_%C5%9Bwi%C4%99tokrzyskie)
Zdjęcia z drugiego dnia wizyty
TRZECI DZIEŃ WIZYTY- PONIEDZIAŁEK 18.11.2013
18.11.2013r goście (trzynastu nauczycieli, dwudziestu sześciu uczniów) spędzili dzień w naszej szkole. Aby poznać specyfikę pracy polskiej szkoły uczniowie na pierwszą godzinę lekcyjną udali się na lekcje. Nauczyciele zwiedzili szkołę. O godzinie 9.00 dyrektor szkoły p. Jerzy Kostyła uroczyście powitał gości. Uczennice klasy IIIb Ania Leks i Klaudia Radwan przygotowały krótką inscenizację, która miała zwrócić uwagę młodych ludzi na ogromne znaczenia wody w naszym życiu, drogocennego napoju, niezbędnego we wszystkich dziedzinach naszego życia. Następnie zgodnie z tradycją uczestnicy spotkania wykonali symulację „burzy”. Zabawy „shaking hands”, „Gladiator’s March” oraz poznawanie podstawowego kroku greckiego tańca „Zorba” jeszcze bardziej przyczyniły się do zintegrowania wszystkich obecnych. Nadszedł również czas na pracę. Nauczyciele i uczniowie zostali podzieleni na 9 grup. Każda z nich świetnie poradziła sobie z zaśpiewaniem i ruchową interpretacją przydzielonych wersów rapu. Zadanie zakończyliśmy wspólnym wykonaniem utworu. W kolejnej części warsztatów zadaniem grup było dokonanie analizy problemów związanych z wodą dla określonego kraju i wykonanie pudła wodnych problemów i ich rozwiązań. Pomysłów nie brakowało. Następnie wszystkie problemy związane z wodą, które występują w krajach szkół partnerskich zostały podzielone według następujących kategorii: marnowanie wody, zła jakość wody, brak wody, marnowanie deszczówki, zanieczyszczanie wody, nieefektywne wykorzystanie źródeł wody, powodzie, tamy, susza. Podsumowaniem warsztatów było sformułowanie Wodnego Kodeksu Nastolatka w którym młodzież zawarła hasła, które postanowiła realizować w swoim życiu, aby przyczynić się do racjonalnego korzystania z zasobów wodnych.
Działania projektowe spotkały się z dużym zainteresowaniem władz lokalnych. Zostaliśmy zaproszeni przez Wójta gminy Wodzisław Józefa Syskę i Radę Gminy Wodzisław na spotkanie w Urzędzie Gminy. Pan Wójt zapoznał gości z sytuacją gospodarczą i kierunkami rozwoju naszej gminy. Młodzież i nauczyciele otrzymali ufundowane przez Radę Gminy podkoszulki z logo gminy, naszej szkoły i logo projektu oraz drobne podarunki.
Kolejny dzień wizyty zakończyliśmy spacerem po Wodzisławiu. Pokazaliśmy najciekawsze miejsca Wodzisławia i opowiedzieliśmy o historii miejsca w którym mieszkamy.
Zdjęcia z trzeciego dnia wizyty
CZWARTY DZIEŃ WIZYTY- WTOREK 19.11.2013
19.11.2013 odbyła się wycieczka do Krakowa. W pierwszej części wycieczki, zgodnie z tematyką projektu, uczniowie i nauczyciele zwiedzili nowoczesną oczyszczalnię Kraków- Płaszów. Zapoznali się z zasadami jej działania. Jest to oczyszczalnia mechaniczno-biologiczna z pełną termiczną utylizacją osadów pościekowych. Obecnie spełnia aktualnie obowiązujące normy w zakresie oczyszczania ścieków. Oczyszczalnia Ścieków „Płaszów” obsługuje układ centralny kanalizacji miasta Krakowa.
Druga część wycieczki minęła na zwiedzaniu zabytków Krakowa i poznawaniu historii i tradycji tego miasta. Uczestnicy wycieczki poznali również wady i zalety położenia miasta Krakowa nad największą polską rzeką Wisła i jej wpływ na funkcjonowanie miasta.
Goście oczarowani byli Krakowem i uznali, że warto kiedyś w przyszłości ponownie to miejsce odwiedzić.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Krak%C3%B3w
Zdjęcia z czwartego dnia wizyty
PIĄTY DZIEŃ WIZYTY- ŚRODA 20.11.2013
W tym dniu zwiedziliśmy stolicę naszego regionu, Kielce. Wycieczka rozpoczęła się w Centrum Geoedukacji gdzie w Galerii Ziemi poznaliśmy historę rozwoju morza na terenie Ziemi Świętokrzyskiej od schyłku dewonu środkowego i w niemal całym późnym dewonie, czyli w okresie 365-386 mln lat temu. Mieliśmy okazję poszerzyć wiedzę geologiczną i geograficzną z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi edukacyjnych. Odbyliśmy podróż do wnętrza ziemi w kapsule 5D. Na zakończenie podczas warsztatów zgłębialiśmy technikę szlifowania kamieni. Kolejnym miejscem do którego zabraliśmy naszych gości była Wojewódzka Biblioteka Publiczna. Tam oficjalnie powitał nas marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas. Dzięki uprzejmości dyrektora p. Andrzeja Dąbrowskiego obejrzeliśmy nowoczesny obiekt. Historię i dziedzictwo regionu świętokrzyskiego uczestnicy wycieczki poznali w Muzeum Narodowym w Kielcach.
Wieczorem odbyło się finałowe spotkanie podczas którego wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty. Podsumowaliśmy spotkanie, a w części nieoficjalnej smakowaliśmy dania z polskiej kuchni i tańczyliśmy. Pięć dni minęło bardzo szybko. Przykro było rozstawać się. Jedyną rekompensatą są pamiątkowe zdjęcia.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kielce
OPINIE UCZNIÓW
Jestem bardzo zadowolona z wizyty obcokrajowców w naszej szkole. Nie sądziłam, że przez tak krótki czas można się z kimś aż tak zaprzyjaźnić. Goście okazali się przesympatyczni, zawarliśmy niesamowite przyjaźnie których nie są w stanie zniszczyć nawet tysiące kilometrów. Niektórzy okazali się bardzo gościnni gdyż zostałam zaproszona na wakacje do Hiszpanii. Zagraniczni goście z chęcią uczyli się polskich słówek co było czasem naprawdę zabawne. Udział w projekcie Comenius na pewno będę długo i miło wspominać. Chciałabym aby więcej takich projektów było w naszej szkole.
Karolina Urban kl. IIc
Moim zdanie projekt Comenius to świetny pomysł i cieszę się , że mogłam brać w nim udział. Poznałam wielu sympatycznych ludzi, polubiłam ich. Jedynym minusem jest to , nasi koledzy z innych krajów gościli w Polsce tak krótko.
Weronika Ozga kl. IIb
Wizyta uczniów z zagranicznych szkół była świetna przygodą. W czasie tego spotkania poznaliśmy wiele nowych i ciekawych osób, tradycji, języków. Bardzo podszkoliliśmy nasze umiejętności z j. angielskiego. Myślę, że było to bardzo cenne doświadczenie.
Karolina Gil kl. IIa
To był wspaniały czas dla mnie I mojej rodziny. Mogłam uczyć się innych języków i poznać nowych ludzi.
Karol Jakubowski kl. IIa
To była niesamowita przygoda pełna wrażeń. Poznaliśmy nową kulturę, języki oraz znajomości . Również uczyliśmy się przez to współpracy dzięki zabawą w grupach. Sądzę że takich projektów jak Comenius powinno być więcej nie tylko z tego względu na nowe znajomości ale również o dbanie o środowisko.
Patrycja Sokołowska kl. IIb
Bardzo podobała mi się wizyta gości z zagranicy. Byli to bardzo mili ludzie. Dzięki programowi Comenius zobaczyłam dużo miejsc w Polsce, których jeszcze nie widziałam. Nigdy nie zapomnę tych wspaniałych chwil, oraz tych ludzi. Mam nadzieję, że jeszcze ich zobaczę. Program Comenius powinien być częściej.
Aleksandra Zaręba kl. IIb