Z WIZYTĄ NA MADERZE
- Szczegóły
- Opublikowano: niedziela, 02, czerwiec 2013 13:03
- Krystyna Kornacka
- Odsłony: 2381
Uczniowie z Gimnazjum Nr 1 im. A. Osieckiej w Wodzisławiu odwiedzili kolejna wyspę. Tym razem celem podróży była portugalska wyspa Madera. Dwóch uczniów Izabela Bąk, Paweł Strzelec oraz dyrektor szkoły Jerzy Kostyła i nauczyciel języka angielskiego Krystyna Kornacka uczestniczyli w czwartym spotkaniu szkół partnerskich realizujących w ramach programu Comenius (Partnerski Projekt Szkół) projekt „Gospodarowanie wodą i jej wartości dla europejskich uczniów”. Organizatorem była szkoła Escola Basica 123 Ciclos/pe Professor Francisco Manuel Santana Barreto w Faja da Ovelha miejscowości położonej w pobliżu miasteczka Calheta. Na spotkanie przybyło 23 uczniów i 16 nauczycieli z Belgii, Niemiec, Polski, Węgier, Hiszpanii, Grecji, Turcji i Cypru.
Powitały nas niesamowite widoki, otwarta przestrzeń falującego Oceanu Atlantyckiego, strome zbocza gór powulkanicznych z przytulonymi do nich jasnymi domami i bogatą roślinnością. Lądowanie na pasie lotniska rozpościerającego się na palach na oceanie, podróż przez tunele i liczne zakręty były tylko zapowiedzią wielu niespodzianek, które na nas czekały.
Madera, nazywana „wyspą wiecznej wiosny” potrafiła zaskakiwać zmiennością pogody. Pierwszy dzień to wędrówka na najwyższy szczyt wyspy Pico Ruivo. Gęsta mgła, deszcz i chłód zmusiła nas do szybkiego zejścia. Kaprys pogody? A może tylko zachęta do powrotu, aby w promieniach słonecznych podziwiać panoramę wyspy. Podróż kolejką linową i wizyta w rezerwacie przyrody Rocha do Navio zrekompensowała nam poranny psikus natury. Podczas kolejnych dni wizyty zwiedziliśmy stolicę wyspy- Funchal. Na targu owocowo-warzywnym każdy z nas poszukiwał smaków Madery tj. anona, pimpinela, banany, bananoananas, marakuja. Oprócz owoców targ obfitował w gatunki ryb o niezwykłym- dla nas Polaków- wyglądzie i nazwach. Gospodarze zorganizowali nam również wycieczkę pieszą, ścieżkami wzdłuż lewad wybudowanych w XVI wieku, ciągle funkcjonujących, oplatających niemal całą wyspę kanałów transportujących wodę z gór. Niesamowite widoki, wodospady, roślinność zachwycają pięknem i są prawdziwym cudem natury. Odkryliśmy po raz kolejny siłę jaką kryje w sobie woda.
Czas wizyty to także zajęcia w szkole, poznanie jej specyfiki pracy. Z przywiezionych ze sobą propozycji uczniowie wspólnie wybrali hasła do dziewięciojęzycznego słowniczka pojęć o wodzie. Każda szkoła zaprezentowała w swoim języku ojczystym piosenkę, której tematyka związana była z wodą. My wybraliśmy piosenkę pt. „Cicha woda brzegi rwie”. Uczniowie naszej szkoły- Iza przy akompaniamencie gitarowym Pawła- zachwycili publiczność. We wszystkich prezentowanych utworach można było odszukać dźwięki charakterystyczne dla wielu krajów. Wszyscy wykonawcy nagrodzeni zostali wiwatami i gromkimi brawami.
Pięć dni to bardzo krótki czas. Kiedy już poznaliśmy się lepiej i komunikacja w języku angielskim stała się coraz łatwiejsza, nadszedł czas wyjazdu. Jednocześnie zrodziła się nadzieja na powtórne spotkanie i kontynuowanie nawiązanych przyjaźni, może już poza projektem. Niesamowita gościnność rodzin przyjmujących uczniów, zaangażowanie rodziców, koordynatora projektu i nauczycieli szkoły goszczącej były uzupełnieniem pobytu w tym pięknym miejsca na ziemi.